ENERGIE - Nieuw businessmodel voor laadpalen: ChargePro plaatst laadpaal met reclamescherm

02 januari 2019

Elektrische en hybride personenauto’s zitten misschien wel in de lift, maar echt trots kunnen we in België nog niet zijn. In augustus bedroeg hun aandeel in het totale wagenpark slechts 1,65 procent. De doemberichten over mogelijke stroomtekorten zullen ondertussen waarschijnlijk geen verbetering gebracht hebben. Bovendien vreest de Belg nog steeds om onderweg stil te vallen, onder meer omdat er nog te weinig laadpalen beschikbaar zouden zijn. Senne Potters van ChargePro (Arendonk) wil deze laatste bezorgdheid alvast de wereld uit helpen.

Weinig groene wagens

Volgens recente cijfers van Statbel reden er deze zomer zo’n 96.256 groene personenwagens rond in België. Slechts 0,16% van onze auto’s is elektrisch (9.244) en het aandeel hybride wagens bedraagt 1,49% (87.012).

Groene personen wagens in België



Type

Aantal

Percentage

Elektrische wagens

9 244

0,16

Hybride elektriciteit-benzine

81 107

1,39

Hybride elektriciteit-diesel

5 905

0,10

Totaal Groene wagens

96 256

1,65

Bron: Statbel

Dit plaatje zal er over een aantal jaren helemaal anders uitzien. Maar hoe run je als KMO ondertussen een succesvolle business met het installeren en onderhouden van laadpalen, iets waar de markt misschien nog niet klaar voor is? Senne: "Het succes van Charge Point Operators (CPO) zoals wij, is inderdaad onlosmakelijk verbonden met de populariteit van elektrische en hybride voertuigen. En die stelt momenteel nog wat teleur. Maar dat betekent niet dat we zelf geen initiatieven kunnen nemen om de installatie van laadpalen te stimuleren. En concreet betekent dat momenteel vooral één ding: manieren zoeken om de investeringskost beter te doen renderen voor de klant."

Elektriciteit doorverkopen

Als je een laadpaal voor de deur hebt staan, kan je die ter beschikking stellen van het grote publiek. Bestuurders van (semi-)elektrische voertuigen vinden je dan bijvoorbeeld via de app van een Mobility Service Provider (MSP). Die staat onder andere in voor je laadpas en abonnement. Je bepaalt zelf hoeveel je aanrekent voor de elektriciteit die bij jou ‘getankt’ wordt. En de winst, die mag je houden. Maar een erg goede reden om een laadpunt te installeren, is dat vooralsnog niet. Senne: ‘Momenteel betaal je ongeveer €0,28 per kWh. Als je bestuurders wil aantrekken kan je zelf maximaal zo’n €0,35 vragen. Dat is goed voor een winst van €0,7 per oplaadbeurt. Als je bedenkt dat een geïnstalleerde laadpaal je minimaal €1.500 kost, moeten je al meer dan 2.140 externen over de vloer krijgen om je investering terug te verdienen. Dat is dus enkel realistisch voor druk bezochte locaties. Maar die hebben dan vaak ook weer een prijziger oplaadpunt nodig om in de behoefte te voorzien.’

Particulieren en eenmanszaken

Laadinfrastructuur is niet goedkoop. Geen wonder dus dat slechts 5% van het ChargePro-cliënteel uit particulieren bestaat. Dat zijn opvallend genoeg vooral gepensioneerden, die uit overtuiging een groene wagen aankopen en het comfort, de veiligheid en de snelheid van een laadpaal verkiezen boven het standaard stopcontact. Senne: "Heel wat van onze recentste klanten hebben een eenmanszaak. Het gaat dan bijvoorbeeld over consulenten die veel kilometers afleggen. Zij willen niet alleen snel en veilig kunnen laden, maar gebruiken onze slimme laadpalen ook om de energiekosten van hun wagen in kaart te brengen en boekhoudkundig te verantwoorden."


Data

Een laadpaal doet meestal veel meer dan je wagen van energie voorzien: van laadpasjes herkennen, over meldingen versturen, tot het automatisch afstemmen van de laadsnelheid op het actuele elektriciteitsverbruik in je gebouw. Bovendien zijn ze ook een kei in het verzamelen van data. En daar kan een bedrijf veel uit leren. Via een app op zijn smartphone krijgt Senne meteen een overzicht van de prestaties van zijn elektrische wagen: "Sinds januari legde ik 45.000 km af. Ik verbruikte 8.000 kWh. Dat bespaarde 6.731 kg CO2 en kostte me zo’n 2.000 euro aan energie. Dat komt dus neer op 2,25 euro per 100 km. 

In een mum van tijd roep je bovendien tal van handige grafiekjes op. De kosten en duurzaamheid van je wagenpark in kaart brengen wordt zo dus een stuk eenvoudiger."

Leasing

Chargo Pro installeert  vaak laadpunten aan bedrijfsgebouwen. Die staan dan ter beschikking van werknemers met een groene firmawagen. Senne: ‘Maar we merken dat er slechts zelden een laadpaal bij de personeelsleden thuis voorzien wordt. Dat kan wel eens tot problemen leiden. Als je werknemer de wagen af en toe thuis oplaadt, kan die in principe de elektriciteitskosten terugvorderen. Je hebt dan eigenlijk enkel het – eerder onbetrouwbare – verschil ten opzichte van de oudere energiefacturen om de vergoeding op te baseren. Werknemers die deze kosten niet terugbetaald krijgen, zijn dan weer geneigd om, in het geval van hybride wagens, enkel of meer op benzine of diesel te gaan rijden. En zo wordt je zuinige bedrijfsvoertuig opeens een erg duur exemplaar. Daarom ben ik ervan overtuigd dat groene bedrijfswagens in de toekomst steeds samen met een oplaadpunt in één leasingovereenkomst opgenomen zullen worden.’

Retailers

Je zou denken dat ook alle grote retailers ondertussen een laadstation voor de deur hebben staan, al is het maar voor imagodoeleinden. Bestuurders van groene wagens vormen daarenboven een interessante, eerder kapitaalkrachtige, doelgroep, die veel winkels graag over de vloer krijgen. Als je auto aan het laden is, blijf je bovendien ook langer binnen. Senne: "Er beweegt inderdaad wel wat op die markt. Maar kijk je rond in je buurt, merk je zeker en vast dat er momenteel nog niet zo veel bedrijven op die kar gesprongen zijn. We merken dat de instapkosten en het ontbreken van een direct rendement aan de basis liggen van die beslissing. Maar misschien hebben we bij ChargePro nu wel een mogelijke oplossing in huis, die bijzonder interessant kan zijn voor retailers, evenementenlocaties en goed gelegen bedrijfsgebouwen."

Adpower

Binnenkort kan je bij ChargePro immers de AdPower bestellen, een strak vormgegeven laadpunt met een groot LED-scherm. En die is volledig gratis. Senne: ‘Wij stellen de AdPower volledig kosteloos ter beschikking van onze klanten. Maar op het scherm plaatsen we publiciteit die we zelf verkopen. Zo halen wij er onze investering weer uit. Uiteraard maken we daar wel afspraken over. Zo gaan we bijvoorbeeld geen reclame maken voor concurrenten. Met dit project hopen we echt een boost te kunnen geven aan het aantal publiek beschikbare laadpalen. Maar het is een hele uitdaging geweest. Opeens moesten we naast installateur ook constructeur en marketingspecialist worden. Maar we zijn wel heel trots op het resultaat. Ondertussen draait ons prototype al een jaartje proef en de reacties zijn ronduit positief.’


Out-of-the-box

Om meer laadpunten te kunnen voorzien, moest ChargePro  dus out-of-the-box denken. En dat is nu net één van de stokpaardjes van het team. Zaakvoerder Joris Van Mechgelen richtte al eerder een installatiebedrijf voor zonnepanelen op (SolarPro). Hij startte daarmee op exact het juiste moment net voor de grote boom en wist zijn onderneming ook krachtig te houden wanneer die voorbij was.  Ondertussen haalde hij bijvoorbeeld de pers met een leuk energieproject waarbij warmte uit een vijverbron onttrokken werd. Senne: "In onze sector is dat eigenlijk niet zo uitzonderlijk hoor. Maar we merken dat het grote publiek nog zeer weinig over groene technieken weet en ze daardoor vaak onterecht niet in overweging neemt. Dat geldt trouwens ook voor elektrisch rijden. Voor heel wat Belgen is dat prima haalbaar hoor. Het vereist gewoon een aangepaste mindset waarbij je de wagen oplaadt telkens je stilstaat in plaats van te tanken wanneer hij leeg is. Wist je trouwens dat zo’n voertuig een rijdende batterij voor je woning of bedrijf kan zijn? We installeerden bijvoorbeeld al slimme laadpalen die de energie die je niet nodig om op je volgende locatie te geraken, je gebouw insturen. Er wordt zelfs druk geëxperimenteerd met Vehicle-2-Grid Technologie waarbij wagens het publieke net voeden. Kortom, het is een prachtige, veelbelovende business waar we heel graag deel van uit maken.’

Tekst: Katrien van Miert
Foto's: ChargePro

ENERGIE - Nieuw businessmodel voor laadpalen: ChargePro plaatst laadpaal met reclamescherm

Meer items

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x