Ecodesign klantvriendelijkheid en gebruiksgemak

7 oktober 2016

ECODESIGN: The proof of the pudding is in the eating

 

Bij het begrip ecodesign denk ook jij misschien nog aan ‘groen ontwerpen’, ‘knutselen met afval’ en andere, nogal ‘softe’ gedachten. Niets is minder waar. Ecodesign brengt gewoon elke deelcyclus van een product in kaart en in rekening, om op die manier tot een product te komen dat een zo klein mogelijke impact op de omgeving heeft en economisch rendabel is.

Toch is het belangrijkste van het product op zich, de werking en het gebruik. ‘The proof of the pudding is in the eating’. Een product kan wel goed scoren op vlak van ecodesign en materialen, maar moet natuurlijk gebruiksvriendelijk en goed ontworpen zijn. Als de klant het niet wil gebruiken of het niet mooi vindt, dan zul je het ook niet verkopen.

In de septembereditie van ecoTips komen al deze facetten aan bod. Hoe ontwerp je een product zodat het duurzaam en economisch in orde is? Hoe doet een meubelmaker zoals Extremis dat in de praktijk?

Dat de tuinsector daar in stijgende mate mee bezig is, mocht ik zelf begin september ervaren tijdens de professionele tuin- en groenbeurs Gafa in Keulen. De grote merken van tuinmeubelen pakten er allemaal uit met gecertificeerde houtproducten. Gevraagd naar hun motieven, blijkt toch vooral de vraag van hun klant, of de klant van hun klant, het belangrijkste. Al waren er ook bedrijven zoals CR Plastic Products uit Canada die van het recycleren van plastic dopjes voor hun tuinmeubels, de basisstrategie van het bedrijf maakten. Of het bedrijf Tacante uit Frankrijk, dat op de naburige beurs Spoga Horse een stand had. Zij maken zadelonderleggers voor de paardenhouderij. Deze doeken zijn gemaakt van polyester uit plastic drankflessen. Maar daar blijft het niet bij. Ze organiseren ook de volledige cyclus zodat je de afgedankte zadeldoeken ook opnieuw bij hen inlevert. Een mooi voorbeeld van ecodesign én circulaire economie. Het feit dat een ‘paardenbeurs’ zoals Spoga een ‘Sustainability Award’ in het leven roept, wijst er trouwens op dat duurzaam ondernemen in alle sectoren ingang vindt.

De bedrijven die succesvol zijn in deze branche, hebben het alleszins goed begrepen. Het stuk ‘design’ is zeker zo belangrijk in het volledige traject van ecodesign.

Ik hoop op nog vele interessante en inspirerende voorbeelden in de nabije toekomst.

Hilde De Wachter

Hoofdredacteur ecoTips

P.S.: Volgende artikels lees je in de septembereditie van ecoTips:

  • ECODESIGN: Ecologisch verantwoord industrieel ontwerpen, met nieuwe methode ECO-Ster, door Karine Van Doorselaer

  • ENERGIE: Hoe staat de energiebarometer momenteel?

  • MATERIALEN: Nieuwe premie VAL-I-PAC voor bedrijven die starten met het gescheiden inzamelen van bedrijfsverpakkingen

  • ECODESIGN: Meubels ontwerpen op een duurzame manier, met oog voor design: PEFC op bezoek bij Extremis

  • MATERIALEN: Crisis in de afvalhoutsector: waar naartoe met ons houtafval, door Filip Raymaekers van Profex

  • JURIDISCH: De start van de omgevingsvergunning komt dichterbij, door Keaty Maes van Profex

  • MATERIALEN: Aanvaardingsplicht fotovoltaïsche zonnepanelen gestart; interview met PV CYCLE

  • ECOFINANCE: Wie durft er beleggen in water? Door Guy Janssens van BNP Paribas Fortis

  • MANAGEMENT: Nieuwe ISO-standaard voor duurzaam inkopen in de maak

  • COLUMNS van de Klimaatzaak en CORE

  • MATERIALEN: Asbest, terug van nooit weg geweest, door Sergé Venken van Miasma

  • JURIDISCH: Verplichte registratie bedrijven voor gebruik biociden, door Wim Duyols van Sertius

  • VOEDING: Hoe duurzaam en gezond is vlees? Door Jef Verhaeren

  • Leer onze Partners In Duurzaamheid kennen

Nog geen abonnement op ecoTips? Sluit er eentje af voor maar 65 euro, incl. BTW voor 6 edities of bestel deze septembereditie apart via het invulformulier.

 

 

Ecodesign klantvriendelijkheid en gebruiksgemak

Meer items
by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x