Iedereen klaar voor mobiliteitsbudget…behalve regelgeving

Iedereen klaar voor mobiliteitsbudget…behalve regelgeving

Het VIM (Vlaams Instituut voor Mobiliteit) onderzocht hoe een mobiliteitsbudget kan leiden tot een duurzamer verplaatsingsgedrag. Met het project ‘Intelligent Mobiliteitsbudget’ brachten ze voor- en nadelen in kaart en formuleerden ze aanbevelingen.

 

Mobiliteit op maat

Het gebruik van bedrijfswagens is wijd verspreid in België: meer dan 500.000 werknemers hebben er een. Door de toenemende verkeersdrukte en de maatschappelijke trend van duurzame ontwikkeling, kiest een aantal werkgevers al voor mobiliteit op maat. Met een persoonsgebonden mobiliteitsbudget selecteren werknemers zelf het vervoer dat bij hen past: een bedrijfswagen, openbaar vervoer, een fiets,...

Maar de complexe regelgeving en de administratieve rompslomp vormen voor veel bedrijven een hinderpaal bij het invoeren van een mobiliteitsbudget.

 

Proefproject bij bedrijven

Binnen het project maakten 123 werknemers uit 12 verschillende ondernemingen gedurende 6 à 12 maanden gebruik van een theoretisch mobiliteitsbudget dat ze vrij konden besteden aan (bedrijfs)wagen, openbaar vervoer, fiets, deelfietsen, deelauto’s, taxi,...

Via een aantal tools volgenden ze intern het gebruik van de budgetten op en zorgden ze voor incentives om duurzaam verplaatsingsgedrag te stimuleren.

Na de testperiode bleek dat:

  • 45 procent van de deelnemers zich anders ging verplaatsen. De wagen blijft het belangrijkste vervoermiddel maar de alternatieven worden vaker gebruikt.
  • het mobiliteitsbudget ook invloed had op winkel- en vrijetijdsverplaatsingen
  • 2/3e van de deelnemers het mobiliteitsbudget aanraadt bij andere werknemers
  • het gebruik van tools aanzet tot duurzamer gedrag
  • 39 procent hun vervoerswijze zou veranderen als het ongebruikte deel van het mobiliteitsbudget wordt uitbetaald

 

Markt is klaar voor mobiliteitsbudget

De simulaties tonen dat het mobiliteitsbudget kan leiden tot een win-win-win voor de werkgever, de werknemer en de overheid. Volgens Koen Valgaeren (algemeen directeur van het VIM) is de markt klaar voor het invoeren van een mobiliteitsbudget. Maar er zijn wijzigingen aan de huidige (para)fiscale regelgeving nodig.

Om het systeem gebruiksvriendelijk en administratief eenvoudig te houden, geeft het VIM een aantal aanbevelingen:

  • Stel het mobiliteitsbudget open voor iedereen, ook voor werknemers zonder bedrijfswagen.
  • Laat de mogelijkheid tot gebruik van andere vervoersmodi door gezinsleden toe.
  • Neem de zuivere professionele verplaatsingen mee op in het budget (met mogelijkheid ze toch uit te sluiten, mits verantwoording).
  • Beperk het in eerste instantie tot zuiver mobiliteitsgerelateerde diensten.
  • Kom tot een globale (para)fiscale regeling van het mobiliteitsbudget.

Lees meer over dit project en bekijk vanaf half juli de volledige resultaten.

In ecoTips 'ecoKnowledge' van juni lees je een dossier over het mobliteitsbudget en de bedrijfsfiets als fiscaal aantrekkelijk en milieuvriendelijk alternatief. 

Geen abonnement? Bestel dit nummer voor 19 euro, excl. BTW. Vul hier het formulier in en we sturen je een exemplaar op met de post.

Liever online lezen? Ook dat kan. Voor 14 euro, excl. BTW, krijg je van ons toegang tot een digitale versie van het nummer. Aanmelden kan via hetzelfde formulier.

 

bron: VIM
datum: 16-06-2016

Iedereen klaar voor mobiliteitsbudget…behalve regelgeving

Meer items
by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x