Meer e-taxi’s in Vlaamse steden

200 e-taxi’s in 5 Vlaamse steden

Na een proefperiode in Antwerpen en Leuven willen Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de taxifederatie (GTL) het e-taxiproject verder uitbreiden naar 5 Vlaamse steden.

 

Drempels in kaart gebracht

Kunnen alle taxi’s in Vlaanderen tegen 2020 elektrisch rijden? Dat was het uitgangspunt van een onderzoeksproject van Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de taxifederatie (GTL). Twee taxibedrijven experimenteerden met e-taxi’s van het type Mercedes en Tesla. Het project geeft ondertussen goed zicht op de drempels en de kansen voor een brede uitrol van e-taxi’s in Vlaanderen.


Tijdens de proefperiode waren vooral de beperkte laadinfrastructuur en de te lage actieradius van de elektrische voertuigen een probleem. Maar zowel de taxichauffeurs als de klanten waren enthousiast over het aangename rijcomfort en de verhoogde veiligheid door de rust die de wagen biedt,” zegt Pierre Steenberghen van GTL.

Met een aantal maatregelen kunnen de drempels die in het proefproject zijn vastgesteld, perfect worden weggewerkt.

Voor meer laadinfrastructuur spelen de lokale besturen een belangrijke rol. Zij bepalen waar de laadpunten komen. Voorts kunnen overheden taxi-ondernemingen die kiezen voor e-taxi’s tijdelijk financieel ondersteunen, mogelijkheden voorzien om e-taxi’s opvallender te maken en technische vereisten opleggen aan nieuwe taxi’s. We kijken ook reikhalzend uit naar nieuwe automodellen met een grotere actieradius,” zegt Jonathan Lambregs van BBL.

 

Uitbreiding e-taxiproject

Naast Antwerpen en Leuven willen BBL en GTL het e-taxiproject verder uitrollen in Brugge, Mechelen en Gent. Een grote groep stakeholders heeft zich alvast geëngageerd om dit mee waar te maken, het is nu wachten op de goedkeuring van het projectvoorstel.

Taxi’s zijn de ideale niche-vloot om elektrisch rijden in Vlaanderen te promoten. Ze zijn zichtbaar in het straatbeeld en doen veel kilometers. Het is onze ambitie om tegen 2020 minstens 10 procent van de taxivloot op groene stroom te laten rijden,” besluit Jonathan Lambregs.

 

Elektrisch rijden oversteunen

Minister van Energie Bart Tommelein reageert verheugd op de plannen: ‘Initiatieven uit de privésector voor meer milieuvriendelijke voertuigen op onze wegen, kan ik alleen maar toejuichen. Als Vlaamse overheid ondersteunen we dit ook: wie met een elektrische auto rijdt, betaalt daarop geen BIV en geen verkeersbelasting. Het doet me veel plezier dat de taxisector mee aan de kar wil trekken. Hoe meer mensen er elektrisch rijden, hoe sneller de drempels zullen sneuvelen.’

 

datum: 22 november 2016
bron: kabinet Tommelein

Meer e-taxi’s in Vlaamse steden

Meer items
by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x