MOBILITEIT-Elektrische bedrijfsvloot remmen en gas geven tegelijk

12 juli 2017

Als je de berichtgeving van de laatste maanden mag geloven, dan rijden we binnenkort allemaal elektrisch. De hoeraberichten bij politiek en media volgen elkaar in sneltempo op. 

In het augustusnummer van ecoTips nemen we elektrisch rijden onder de loep. Zitten we echt op het kantelmoment? Gaat het nu gebeuren? Of gaat het nooit gebeuren?

Experts van binnen en buiten de sector geven hun visie. En wat blijkt?

Elektrische bedrijfsmobiliteit, dat is gas geven en remmen tegelijk!

Het volledige artikel lezen? Dat kan! Neem nu een abonnement!

En om je al wat op te warmen, krijg je hier enkele recente nieuwsberichten over elektrisch rijden en een paar opmerkelijke quotes uit het artikel.

Toyota kondigt nieuwe volledig elektrische wagen aan met nieuwe batterijtechnologie (in 2022) (klik om te lezen)

Thierry Deflandre, E-Car: “Als het de politici menens is met elektrisch rijden, dan moeten ze het goede voorbeeld geven. Laat elke burgemeester een elektrisch voertuig van eigen bodem in zijn wagenpark opnemen, dan zijn we al goed vertrokken.”

Gunter De Pooter, Vitaemobility: "Pas wanneer mensen op en af naar zee kunnen rijden zonder de batterij van hun elektrische wagen te moeten laden, zullen ze zich comfortabel genoeg voelen om over te schakelen op een elektrische wagen."

Olivier Lechien van Ellocom: “Nogal wat bedrijven rapporteren in EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization) voor hun operationele kasstroom. Dat is voor een elektrische wagen minder interessant omdat ze een hogere leasingprijs kennen omwille van de hogere aankoopwaarde. Maar kijken we naar de TCO (Total Cost of Ownership) die rekening houdt met de leasingprijs, de fiscale voordelen en de lagere verbruiks- en onderhoudskosten, dan zijn de elektrische wagens wel in het voordeel. Bedrijven moeten daar aandacht voor hebben.”

Michel Davidts, e-mobility expert Eneco: “De elektrische wagen is een fundamentele schakel voor de transitie naar hernieuwbare energie. Vandaar dat het niet verwonderlijk is dat veel energieleveranciers een belangrijke rol opnemen inzake EV. Om de volledige omslag naar groene energie mogelijk te maken, is het noodzakelijk om de energie uit wind en zonne-energie te kunnen opslaan. We hebben namelijk ook energie nodig als er geen wind is of als de zon niet schijnt. Dankzij de opslagcapaciteit in de batterijen bieden elektrische wagens hier een oplossing voor, aangezien een wagen gemiddeld tot 93 procent van de tijd stilstaat." 

Piet Cortier, Business Developer Innovation bij ENGIE: “Vroeger kwam maar 30 procent van ons personeel met het openbaar vervoer. We hebben dan een beleid rond mobiliteit uitgewerkt. Dat houdt onder andere in dat we onze kantoren in de buurt van openbaar vervoer kiezen, dat we verplaatsingen beperken via videoconferencing en thuiswerken. We voorzien voldoende fietsparkings en stellen een aantal elektrische poolauto’s ter beschikking. Daarnaast bieden we iedere medewerker een flexibel mobiliteitsbudget aan zodat die de meest geschikte mobiliteitscombinaties kan maken, voor zijn situatie. Dankzij ons aangepast beleid komt nu 75 procent van de werknemers met het openbaar vervoer.”


Christophe Vloebergh van Daimler: “We hebben momenteel 1.500 laadpalen in België. In 2020 moeten dat er 2.500 zijn. Dat zijn er nog altijd erg weinig ten opzichte van de traditionele tankstations. En aan de andere kant zullen we met een elektriciteitstekort kampen wanneer substantieel meer mensen elektrisch gaan rijden. Ook het net en de productie moeten snel mee evolueren. Ik verwacht dan ook geen revolutie maar een evolutie. Verbrandingsmotoren blijven hun plaats hebben in dit plaatje.”

René Aerts van Volvo: “Volvo heeft op wereldvlak een penetratie van 15 procent in de verkoop van hybride voertuigen, in België loopt dit zelfs op tot 50 procent voor sommige modellen. Taxatie, laadpalen en incentives van de overheid spelen hier een belangrijke rol in. Wij zien in landen zoals Noorwegen en Nederland dat de penetratie zeer hoog is omwille van de ideale omstandigheden.” 

Christophe Weerts, BMW: "We willen dit jaar 100.000 elektrische voertuigen wereldwijd verkopen (BEV + PHEV). Naast de volledig elektrische BMW i3 commercialiseren we in 2019 een 100 procent elektrische MINI, in 2020 een 100 procent elektrische BMW X3 en in 2021 de BMW i NEXT, een elektrisch innoverende auto die autonoom rijdt. We zijn ook klaar met de brandstofcel maar vinden dat het nog te vroeg is om deze technologie te commercialiseren wegens gebrek aan distributienetwerk.”

Lees het volledige dossier over elektrisch rijden in de augustuseditie van ecoTips. Neem hier een abonnement.

Alle studies waarop we ons baseerden voor het artikel en extra info over elektrische bedrijfsmobiliteit, vind je alvast hier! (wordt regelmatig bijgewerkt)

Lees hier het ecoTips bericht op LinkedIn over elektrisch rijden  

MOBILITEIT-Elektrische bedrijfsvloot remmen en gas geven tegelijk

Meer items
Webdesign by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x