Schone technologie voor vrachtwagen en chauffeur

Met de aankoop van zestien nieuwe vrachtwagens deed Vandecasteele Houtimport een heel grote investering met een belangrijke milieu-impactreductie. Toch was dit voor het bedrijf slechts een onderdeel van een verder geïntegreerde duurzaamheidsstrategie. Ook de werknemers / chauffeurs spelen hierin een belangrijke rol.

I. Vandekerckhove, G. Standaert, Vandecasteele Houtimport – Aalbeke en G. Redant, ecoTips

Bekijk hier het originele artikel in ecoTips februari-maart 2015/1.

 

Vandecasteele importeert hout uit de ganse wereld. Het bedrijf importeert tropisch hardhout vanuit Zuid-Oost-Azië, Zuid-Amerika en Afrika, hardhout vanuit Amerika en zachthout vanuit Scandinavië, Rusland en Canada. Het overgrote deel komt in Aalbeke aan als reeds gezaagde planken, grote bundels hout die per schip in een container naar hier verscheept worden, 95% via Antwerpen en een klein deel via Gent.

ecoTips - De technische processen zijn relatief beperkt: het betreft hoofdzakelijk opslag en transport. Toch zijn jullie al tien jaar laureaat van het West-Vlaams Charter Duurzaam Ondernemen.
Standaert – Sinds 2002 is het charter - het duurzaamheidscharter - veel meer geworden dan enkel een milieuprogramma. Er zijn nog steeds milieutechnische thema’s zoals elektriciteit, water, afval, maar ook mensvriendelijk ondernemen, communicatie (extern, intern), ketenbeheer en dergelijke maken deel uit van het programma duurzaam ondernemen.
Dat is voor ons zeer positief geweest. Het duurzaamheidscharter voor een KMO, een familiebedrijf eigenlijk, is een leidraad die de onderneming stapsgewijs in het nieuwe tijdperk brengt. Het is zo een beetje een ‘ideaal’, een streefdoel waar je als groep kan achter staan en waarmee je een ploeg kan creëren en zeggen “We gaan dat allemaal samen tot een goed einde te brengen”. Wij willen een mooi bedrijf zijn.

ecoTips - Jullie hebben zestien nieuwe vrachtwagens gekocht?
Vandekerckhove – Wij hebben vorig jaar inderdaad heel onze vloot vernieuwd. Daarbij werd ook de ‘look’ van de vrachtwagens volledig veranderd, van rood naar wit, om beter te passen in de strategie van ‘alles moet mooi zijn’.
Ook milieutechnisch hebben wij daarmee een hele grote sprong voorwaarts gemaakt; we gaan van Euro-3- naar Euro-6-motoren. Naar uitstoot is dat een heel belangrijke stap. Maar ook: vrachtwagens die acht jaar jonger zijn, hebben natuurlijk een lager verbruik. Vroeger zaten we met onze vloot op 36 à 37 l/100 km, nu op 32 l/100 km.

ecoTips - Het verbruik wordt natuurlijk ook bepaald door het rijgedrag van de chauffeur?
Vandekerckhove – Ja, inderdaad. Daarom hebben we ook meteen beslist om de vrachtwagens uit te rusten met een boordcomputer.
Dit toestel registreert niet alleen allerlei kritische parameters. Het gaat zelfs zover dat de vrachtwagen aan de chauffeur advies geeft hoe hij moet rijden...

Als onderdeel van de aankoop, hebben we er bovendien voor geopteerd om alle chauffeurs een ecodrivingcursus te laten volgen. Daarbij krijgen ze heel wat tips over hoe ze ‘ecologisch’ kunnen rijden. Een klein voorbeeld: wanneer een chauffeur op 200 à 300 meter voor zich het licht op groen ziet, mag hij ervan uitgaan dat het licht rood zal zijn tegen dat hij daar is. Hij moet op dat moment geen gas meer geven. Een vrachtwagen zit met een grote massa die voortgestuwd wordt, waardoor de vrachtwagen mooi uitrolt tot aan de lichten. Het is eigenlijk een nieuwe rijstijl die ze moeten aanleren.

Een ander voorbeeld is het ‘stationair draaien’. Dat is het actiepunt waar we momenteel met de chauffeurs aan werken. Er zijn een aantal chauffeurs die bij het uitstappen de motor laten draaien. Ik heb vrachtwagens die op een maand tijd 44 liter aan verbruik hebben door stationair draaien. Je kunt dit opvolgen via het programma: het moment dat je stilstaat en het toerental draait rond 650 toeren/min, vanaf dan begint het stationair draaien te rekenen.

Niet alleen het verbruik wordt gerekend, maar ook de remverhoudingen. Ik duw bijvoorbeeld dertig keer op mijn rem, maar ik sta maar zes keer stil, dat zegt dat ik eigenlijk een heel agressieve chauffeur ben. De boordcomputer gaat ervan uit als je drie keer remt, dat je daarvoor één keer mag stilstaan. De verhouding is één op drie.

ecoTips - Worden jullie chauffeurs daarop gewezen?
Vandekerckhove – Samen met de boordcomputer werd ook een app ter beschikking gesteld voor de smartphone. Een aantal mensen, waaronder ikzelf, hebben de volledige app en kunnen de gegevens zien van alle chauffeurs.
De app die geïnstalleerd is op de smartphone van de chauffeur zelf, geeft enkel zijn eigen resultaten weer. Ze kunnen hun resultaten per dag, per week, per maand zien.

ecoTips - Hoe appreciëren de chauffeurs dat zelf? Voelen zij zich gecontroleerd?
Vandekerckhove – Je hebt twee soorten. Je hebt de chauffeur die zich gecontroleerd voelt, maar dat is meestal wel diegene die dit het meest nodig heeft. Anderzijds hebben we chauffeurs die er een hobby van maken om best te scoren, soms bijna maniakaal...

Standaert – Ik meen wel te mogen zeggen dat nagenoeg iedereen het ervaart als een stimulans.
Als je niets meet, weet je niets en kun je niet kwantificeren. Als je wel meet, daarentegen, weet je tenminste wat goed zit en waar je kan verbeteren.

ecoTips - Zijn dergelijke boordcomputers commercieel verkrijgbaar en op elke vrachtwagen te installeren?
Vandekerckhove – Bij ons was de boordcomputer geïntegreerd, maar er bestaan ook inbouwmodules die apart gecommercialiseerd worden en op elke vrachtwagen geïnstalleerd kunnen worden.

ecoTips - Is het een grote investering?
Vandekerckhove – Het kost iets meer dan een GPS, maar het wordt aangestuurd door vier verschillende modules, die natuurlijk ook allemaal aangekocht moeten worden: de traditionele GPRS-module, een module communicatie, een module ecodriving en een tachograaf-module.

ecoTips - Krijg je daar financiële steun voor: subsidies, ecologiepremie of zo?
Vandekerckhove – Nee, subsidies niet, maar als je vloot 2 à 3 l/100 km minder gaat verbruiken...

Standaert – Wij doen toch wel 100.000 kilometer per vrachtwagen per jaar. Met zestien vrachtwagens is dat 1,6 miljoen kilometer. Een besparing van 3 l/100 km... dat is fantastisch, hé.

ecoTips - En wie zorgt er voor de opleiding van de chauffeurs?
Vandekerckhove – Sinds 2009 is elke chauffeur verplicht om om de vijf jaar 35 uren opleiding te volgen om zijn rijbewijs geldig te houden. Deze opleidingen worden verstrekt door opleidingscentra erkend door de FOD Mobiliteit, maar ook de constructeurs zelf springen graag bij. Vermits de chauffeur toch verplicht is om zo’n lessen te volgen, kunnen we het meteen goed doen en hem een cursus laten volgen die ook de firma ten goede komt.

Zeven tips voor milieuvriendelijke chauffeurs

1. Controleer regelmatig de bandenspanning 

Banden die niet de juiste spanning hebben, ondervinden meer rolweerstand waardoor ze sneller verslijten en het voertuig meer brandstof verbruikt.

2. Laat uw motor niet onnodig draaien

Ook voor korte stops zoals bij een openstaande brug of een spoorwegovergang loont het de moeite om de motor even uit te schakelen.

3. Anticipeer op het verkeer

Schat het verkeer goed in zodat u niet onnodig hoeft te remmen en weer te versnellen. Hou dus voldoende afstand tussen u en uw voorganger.

4. Los tijdig het gaspedaal

Haal uw voet tijdig van het gaspedaal wanneer u een kruispunt, afdaling of verkeerslicht nadert, dan verbruikt u even helemaal niets. Door het hoge gewicht van vrachtwagens kunt u handig gebruikmaken van de ‘kinetische energie’ die uw voertuig in beweging met zich meebrengt. Ontkoppel daarbij zo laat mogelijk, vaak kunt u langer in de versnelling uitrollen dan u denkt.

5. Bergopwaarts - Bergafwaarts

Wanneer u de top nadert, bepaalt u de benodigde snelheid en laat u het gaspedaal los VOORDAT u de top bereikt, zodat u over het hoogste punt rolt. Er is veel energie aanwezig in de rollende wagen. Gebruik deze energie om de wagen te laten voortbewegen wanneer u bergafwaarts rijdt.

6. Houd een constante snelheid aan

Bij een constante snelheid wordt maar een gedeelte van het motorvermogen aangesproken waardoor het verbruik laag blijft. Gebruik de cruise control op vlakke wegen.

7. Schakel op het juiste moment

Eén van de eenvoudigste vormen om brandstof te besparen is het toerental van de vrachtwagen in de gaten houden. Accelereer en schakel op een efficiënte manier, blijf steeds in de groene zone van de toerenteller, dit is de zone waarbij het maximale koppel en dus de meeste trekkracht beschikbaar is. Hou in het achterhoofd: hoe hoger het toerental, hoe hoger het verbruik.

Schone technologie voor vrachtwagen en chauffeur

Meer items
by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x