Voordeel groene bedrijfswagens berekenen via online vlootscan

12 april 2016

Bedrijven vragen zich meer en meer af of het omschakelen van hun bedrijfsvloot naar een duurzamer alternatief, een optie is. Elektrisch rijden en rijden op CNG, zijn in opmars, al zijn de absolute cijfers nog klein. FEBIAC spreekt over 500 nieuwe elektrische wagens in 2014 en 1166 in 2015.

Online vlootscan

Vermits bedrijven de kosten en baten graag over een langere periode bekijken, ontwikkelden Voka Vlaams-Brabant, de provincie Vlaams-Brabant, TCOPlus, CORE en KU Leuven-Groep T een online vlootscan.

Deze scan weegt de aankoopprijs, de subsidies, de brandstof- en onderhoudskosten af en geeft bedrijven snel een idee van de winsten die ze kunnen maken wanneer bedrijven voor duurzame wagens kiezen. Doorgaans is de hogere aankoopprijs van groene bedrijfswagens na een paar jaar terugverdiend.

2000 werknemers bevraagd

De initiatiefnemers maakten van de gelegenheid gebruik om 2000 werknemers te bevragen over hun autogebruik en te bekijken of ze in aanmerking zouden komen om over te schakelen naar een duurzamer alternatief. De werknemers kregen 24 vragen voorgeschoteld. 

Uit de antwoorden bleek dat het enthousiasme om over te schakelen, alvast groot is. Alleen is de kennis bij bedrijven, over de alternatieven, nog erg gering.

Uit de berekeningen blijkt dat 55 procent van de werknemers ook effectief zou kunnen overschakelen naar een elektrische wagen, zelfs met de huidige laadinfrastructuur. Dit zijn dan vooral mensen die met de wagen naar het werk rijden, daar een hele dag op kantoor werken en 's avonds opnieuw naar huis rijden. Met meer laadpalen zou dat meer kunnen worden.

Voor werknemers die echt lange afstanden moeten rijden, is diesel nog altijd de beste oplossing. Maar ook CNG kan voor velen een oplossing zijn.

Nog oplossingen nodig

Kijken we naar het aanbod van wagens dat ook in elektrische uitvoering beschikbaar is, dan valt de keuze nog wel tegen. In de grote en duurdere wagens, is Tesla uiteraard nummer 1. Maar dan hebben we het meteen over een topsegment auto. Deze heeft wel een rijbereik dat aanvaardbaar is, ook voor langere afstanden.

In het gamma bedrijfswagens zitten net heel veel middensegmentwagens en daarvan zijn er nog niet veel in elektrische uitvoering te krijgen. Schakel je dus als medewerker over, dan kom je waarschijnlijk uit bij een kleine elektrische wagen en niet bij een middensegment. In CNG zijn er wel meer mogelijkheden en ook daar is de tankinfrastructuur in uitbouw in Vlaanderen.

Total Cost of Ownership (TCO)

Wat is nu de TCO van zo'n omschakeling naar een elektrische bedrijfswagen?

  1. De leaseprijs is nog hoger dan bij een gelijkwaardige traditionele wagen
  2. De kost van brandstof in een groene wagen is 35 procent ten opzichte van die in een klassieke wagen
  3. Belastingen en fiscaliteit zijn onmiskenbaar postief ten opzichte van de traditionele uitvoering
  4. Ook het voordeel van alle aard voor de werknemer is interessanter bij een elektrische wagen, omdat CO2-uitstoot daar in rekening gebracht wordt

Wat wil dit zeggen voor jouw bedrijf?

Dat kan je vanaf nu zelf berekenen, via de online vlootscan. 

Doe hier zelf de vlootscan.

(bron: Voka; auteur: Hilde De Wachter)

Voordeel groene bedrijfswagens berekenen via online vlootscan

Meer items
by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x