CIRCULAIRE ECONOMIE - 40% van recycleerbaar afval van Belgen belandt in gewone vuilnisbak

3 augustus 2020

CIRCULAIRE ECONOMIE - 40% van recycleerbaar afval van Belgen belandt in gewone vuilnisbak

Uit onderzoek van het duurzame verpakkingsbedrijf DS Smith blijkt dat er bij de Belg nog heel wat onduidelijkheid bestaat over recyclagevoorschriften, met als gevolg dat 40% van het recycleerbare afval toch gewoon bij het restafval eindigt. Bedrijven kunnen hieraan tegemoet komen door hun verpakking nog recyclagevriendelijker te maken, zo toont het onderzoek aan.  

Het onderzoek toont aan dat de Belg gemiddeld jaarlijks zo’n 280 plastic flessen, 242 blikjes, 223 drankkartons en 130 koffiecapsules weggooit. Daarnaast ontdoet de Belg zich per jaar van 204 glazen flessen en bokalen, 363 productverpakkingen van papier of karton, 294 kartonnen dozen en 498 brieven en drukwerk zoals reclamefolders, kranten en magazines.

Die gigantische afvalberg blijkt een bron van bezorgdheid. Een groot deel van de ondervraagden geeft aan zich hier soms (46%) of permanent (19%) schuldig over te voelen.

Voorts valt op dat het dat het voor meer dan 7 op 10 (73%) Belgen vaak onduidelijk is of een verpakking al dan niet gerecycleerd kan worden. Het gevolg is dat 40% van het afval dat eigenlijk gerecycleerd kan worden toch gewoon bij het restafval eindigt, zo blijkt uit het onderzoek.

DS Smith wil tegemoetkomen aan deze onduidelijkheid en heeft daarom enkele Principes voor Circulair Ontwerp of Circular Design Principles opgesteld. Deze helpen bedrijven bij het ontwerpen van herbruikbare en recycleerbare verpakkingen, zodat het voor klanten gemakkelijker wordt om bij te dragen aan de circulaire economie. De principes zijn ontwikkeld in samenwerking met de Ellen MacArthur Foundation, een wereldwijde marktleider op het gebied van de circulaire economie.


Risicoaverse recycleerders

Uit het onderzoek blijkt ook dat een grote meerderheid van de Belgen (89%) al initiatieven ondernomen heeft om de afvalberg te beperken, zoals het vermijden van producten voor eenmalig gebruik (42%), zelf lunch maken in plaats van te kopen (39%), het composteren van voedselafval (35%) of het gebruik van een herbruikbare waterfles (34%).

Op het vlak van recyclage blijkt de Belg echter eerder risicoavers zijn. Zo geeft de helft van de Belgen (40%) aan op safe te spelen door afval waarvan ze niet zeker weten of het gerecycleerd kan worden gewoon bij het restafval te deponeren. Slechts een kwart (27%) opteert er in dit geval voor het stuk afval toch te sorteren als PMD, GFT, papier en karton of op een andere manier te recycleren.

Philip Bautil, Managing Director Benelux van DS Smith: “Belgen hebben een onmiskenbare wil om te helpen bij de milieu- en klimaatuitdagingen. Veel types verpakking zijn echter nog steeds niet recycleerbaar en er bestaat duidelijk verwarring over welke verpakking op welke manier gerecycleerd moeten worden. We hebben onze Circular Design Principles ontwikkeld om bedrijven te helpen bij deze uitdaging. Met deze principes willen we productontwerpen beter afstemmen op recyclage en zo afval en vervuiling beperken. Het doel is een verpakking te creëren die het recycleren voor de consument zo eenvoudig mogelijk maakt.”

Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de recyclage-informatie op verpakkingen voor 8 op 10 Belgen (80%) soms of altijd onduidelijk is. We blijken in het bijzonder moeite te hebben met het recycleren van plastic (38%), elektronica (30%) en metaal (25%).

Wanneer gevraagd naar waarom we afval niet of verkeerd recycleren blijken het niet zeker weten hoe (38%) of het niet weten waar (33%) te sorteren de voornaamste verklaringen, naast een gebrek aan aandacht (32%). Slechts een minderheid geeft aan voor het gemak niet of verkeerd te recycleren (16%) of gaat ervanuit dat het afval na ophaling nog wel gerecycleerd zal worden (12%).

Naast het vergemakkelijken van recyclage zijn de Principes voor Circulair Ontwerp van DS Smith ontwikkeld om afval en vervuiling te beperken en producten en materialen in gebruik te houden. Een circulair economisch model is goed voor het milieu en kan tegelijkertijd de groei van de verpakkingsindustrie stimuleren.

De vijf Principes voor Circulair Ontwerp van DS Smith zijn:

Het beschermen van merken en producten – Verpakkingen beschermen producten en alle grondstoffen die erin geïnvesteerd zijn.

Het optimaliseren van materialen en ontwerpen  Een geoptimaliseerd gebruik van verpakkingsmaterialen spaart grondstoffen uit en vermindert afval.

Het maximaliseren van efficiëntie in de supply cycle  De verpakking maakt supply cycles efficiënter, van de verwerker tot de consument.

Het behouden en herwinnen van materialen  DS Smith beperkt de afvalberg door verpakkingsmateriaal zo lang mogelijk in gebruik te houden. Het kan de ‘verpakkingskringloop’ van klanten in 14 dagen sluiten door verpakkingsmateriaal te recyclen in nieuwe producten.

Het vinden van betere oplossingen – DS Smith moedigt zijn ontwerpers aan om de status quo steeds op de proef te stellen en klanten te ondersteunen in de transitie naar een circulaire economie.

CIRCULAIRE ECONOMIE - 40% van recycleerbaar afval van Belgen belandt in gewone vuilnisbak
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x