BOEKRECENSIE Ethisch beleggen is voor iedereen

In de 2de editie van ecoTips 2017 verscheen de recensie van het boek 'Ethisch beleggen is voor iedereen' van auteurs Dirk Coeckelbergh, Siem De Ruijter, Staf Lavergne en Herwig Peeters. Je leest de recensie hier. Op 22 oktober organiseert ecoTips een Bizzclub over het onderwerp.

Recensie - Ethisch beleggen is voor iedereen

Van Dirk Coeckelbergh, Siem de Ruijter, Staf Lavergne, Herwig Peeters

Tekst: Hilde De Wachter

Met de huidige lage rentevoeten kun je er niet meer omheen. Wie wat geld opzij gezet heeft en het niet meteen nodig heeft, doet er best iets anders mee dan het op een spaarrekening zetten. Beleggen bijvoorbeeld. Maar dan liefst op een ethische manier. De vraag is alleen: wat is dat, ethisch of duurzaam beleggen? Hoe ben je er zeker van dat je beleggingen echt ethisch zijn? En hoe begin je er in de praktijk aan?

Dirk Coeckelbergh, Siem de Ruijter, Staf Lavergne en Herwig Peeters, de auteurs van Ethisch Beleggen is voor Iedereen, vonden het hoog tijd om de zoekende spaarder correcte informatie en tips te geven. “Maar,” zo geven ze duidelijk aan in de disclaimer vooraan in het boek, “het boek geeft geen persoonlijk beleggingsadvies, heeft geen voorspellende waarde en biedt geen garanties.” Dat allemaal in acht genomen, is het toch de moeite waard om verder te lezen.

11 misverstanden

Om het kader duidelijk te maken, start het boek met een kort hoofdstuk over de definitie en de verschillende aspecten van ethisch sparen en beleggen. Daarna gaan de auteurs meteen in de aanval want dat is de beste verdediging. Ze tackelen elf misverstanden over ethisch sparen en beleggen:

• Het is alleen voor geitenwollensokken en greenwashers
  • Het is niet dynamisch
  • Het brengt financieel niets of relevant minder op
  • Het is allemaal marketing
  • Het gaat naar beneden in een spiraal
  • Het is alleen een Belgisch gebeuren
  • Het is alleen voor katholieken
  • Het is beperkt tot sparen en beleggen
  • Mensen met echt veel geld doen er niet aan mee
  • Er is geen vraag naar
  • Er is geen verband tussen (ethisch) geld en geluk

Per misverstand kaderen ze duidelijk waar dit idee ontstaan is, waarom er misschien bij de start wel enige grond van waarheid in zat en op welke manier ethisch beleggen geëvolueerd is waardoor de stelling nu een misverstand geworden is. Telkens halen ze duidelijke voorbeelden aan om hun ideeën en stellingnames te staven. De lezer die meer wil weten, krijgt voldoende verwijzingen en links naar interessante websites. Wanneer het gaat over rendementen kunnen de grafieken en vergelijkende studies uiteraard niet ontbreken. Elk misverstand wordt afgesloten met een besluit waarin de auteurs hun mening samenvatten.

Wat is ethisch beleggen voor jou?

In het tweede deel gaan de auteurs in op de persoonlijke keuze die je zelf maakt. Beleggen is voor iedereen anders omwille van je eigen keuzes, interesses en wat jij belangrijk vindt. Dat is niet anders bij ethisch beleggen. Het boek geeft een indeling in tien categorieën. Ook hier volgt telkens een voorbeeld van zo’n belegging om de indeling duidelijk te maken. Welke keuze maak jij:

• Geen rotzooi (exclusion)
  • Geënt op normen (norm based)
  • Gewoon het beste (best in class)
  • Gericht (thematic)
  • Gefocust op impact (impact)
  • Gespreide aandacht (integrated)
  • Gelabeld, gecertificeerd of erkend (labeled)
  • Greep (engagement)
  • Solidair (solidarity)
  • Garanties over de hele lijn (participation)

Het interessante is dat de auteurs geen waardeoordeel vellen over de verschillende categorieën. Ze bespreken wat wel en niet tot die categorie behoort, duiden in welke context deze zich positioneert, geven een sprekend voorbeeld dat je helpt om een keuze te maken. Het vermanende vingertje of wenkbrauwgefrons blijven achterwege. Het is een persoonlijke keuze en eens je die gemaakt hebt, is jouw keuze de juiste (voor jou).

Ook voor dummies

Hoe je die keuze maakt en echt aan de slag gaat, lees je in het derde deel van het boek. De auteurs starten met een aantal algemene beleggingsprincipes. Je hoeft dus geen expert te zijn, je kunt er altijd één worden.

Je leert meer over de grootteorde van je belegbare vermogen, wat een risicoprofiel is en hoe je het bepaalt, hoe je de gewenste looptijd bepaalt, wat de gemiddelde looptijd is, of je een gegarandeerd laag rendement wenst of de mogelijkheid tot een hoog rendement, hoe je diversifieert en wat de vijf pijlers liquiditeit, rentabiliteit, veiligheid, kosten en fiscaliteit betekenen.

Spreek met je bankier

En dan volgt de proof of the pudding: het gesprek met je bankier. Voor de auteurs is dat één van de belangrijkste onderdelen van een geslaagd ethisch beleggingsparcours. Wanneer jouw persoonlijk aanspreekpunt het in Keulen hoort donderen en je dus geen degelijk advies kan geven, is het kalf al half verdronken. Dat geldt ook bij banken die wel een uitgetekend en degelijk onderbouwd ethisch en duurzaam beleggingsbeleid hebben. Het is wel die persoon die jouw aanspreekpunt is en jouw vertrouwenspersoon moet zijn. Ben jij beter op de hoogte dan hij of zij, dan kun je beter eens ergens anders langsgaan.

Je leert in dit laatste deel hoe jij je op dit gesprek voorbereidt, wat je doet wanneer je online belegt, hoe je de greep op het gesprek houdt, wanneer je beslist en op welke manier je je beslissingen evalueert.

Kortom, het boek Ethisch Beleggen is voor Iedereen, is een handige leidraad voor iedereen die interesse heeft of gewoon meer wil weten over ethisch sparen en beleggen. Dankzij de vele voorbeelden en het praktische en to the point taalgebruik leest het vlot en steek je er heel wat van op. Een aanrader.

Ethisch beleggen is voor iedereen

• 256 pagina's
  • Verschenen op 4 oktober 2016