COMMUNICATIE - Welke rol spelen nieuwe media in MVO-communicatie?

26 oktober 2017

Bedrijven houden zich steeds meer bezig met MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) maar hoe communiceren ze daarover? Matt Workman onderzocht dit aan de universiteit van Southampton voor zijn MSc Sustainability.

De bedoeling van Matts onderzoek

  • Onderzoeken wat bedrijven die zich bezighouden met CSR (MVO) op sociale media doen
  • Bekijken wat de meest innovatieve bedrijven doen om hun MVO-inspanningen te communiceren
  • Te weten komen wat de industrie vindt over de rol van nieuwe media, wat de opportuniteiten en de bedreigingen zijn
  • Onderzoeken hoe CSR in de nabije toekomst zal gecommuniceerd worden

 

Resultaten MVO-communicatie via sociale media

47 bedrijven deden mee aan het onderzoek. 3 daarvan hadden geen sociale media account. Van de 44 bedrijven die wel een sociale media account hebben, gebruiken 82% deze account om hun MVO-inspanningen te communiceren. 

17% gebruikte alternatieve technologieën om hun MVO-beleid te communiceren.

76% van de deelnemers vindt niet dat sociale media afbreuk doen aan het thema MVO.

Alle bedrijven vonden dat sociale media een ideale manier zijn om aan storytelling te doen. En storytelling vinden de bedrijven de beste manier om hun MVO-inspanningen naar buiten te brengen.

Bedrijven hebben het meeste volgers op Facebook maar LinkedIn heeft het meeste verwijzigingen naar MVO. Vermits MVO niet alleen een belangrijk onderwerp is naar klanten maar ook in de zoektocht naar nieuwe medewerkers, is het logisch dat MVO op LinkedIn meest genoemd werd.

1 van de respondenten liet echter verstaan dat ze Facebook vooral gebruiken om Generation Z aan te trekken. Communicatie van MVO op Facebook zal dus waarschijnlijk ook aan belang winnen.

Ook op Twitter zijn bedrijven actief met het MVO-thema. Hoewel het volledige beleid niet in 140 tekens vertaald kan worden, erkennen de deelnemers het belang van sociale media om hun MVO-inspanningen positief in het licht te zetten en negatieve PR te vermijden. 

Bedrijven actief in B2B hebben algemeen gezien minder volgers dan B2C bedrijven. 

Gedaan met papieren MVO-rapporten

De deelnemers aan het onderzoek bevestigen dat papieren duurzaamheidsverslagen op hun retour zijn maar hun digitale (interactieve) broertje is dat niet. Heel wat initiatieven op sociale media linken uiteindelijk door naar een pdf. Deze vorm van MVO-communicatie zal dus zeker nog even blijven bestaan. 

(Beeld: Pexels) 

Meer lezen over duurzaam ondernemen? Schrijf je dan in voor onze ecoTips Bizznews nieuwsbrief!

COMMUNICATIE - Welke rol spelen nieuwe media in MVO-communicatie?

Meer items
Webdesign by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x