DUURZAAMHEID - Antoine Geerinckx (CO2logic):

23 maart 2020

DUURZAAMHEID - Antoine Geerinckx (CO2logic): "CO2-neutraliteit wordt benchmark voor consumenten en overheden"

De oventjesprojecten van CO2logic  – waarin mensen een efficiënter oventje ter beschikking krijgen zodat ze tot 50% minder hout of houtskool gebruiken – worden gefinancierd met geld dat bedrijven betalen om hun CO2-uitstoot die CO2logic niet kan reduceren, te compenseren.

’t Kan verkeren. CO2logic kende na zijn opstart in 2006 enkele moeilijke jaren. Voor oprichter Antoine Geerinckx bestonden de dagen toen haast uitsluitend uit het contacteren van potentiële klanten. Vandaag hangt hij nog steeds dagelijks aan de telefoon, maar wel omdat die roodgloeiend staat. “We kunnen de vraag naar onze dienstverlening – bedrijven helpen CO2-neutraal te worden – amper bijhouden en zijn zelfs op zoek naar extra personeel. Bedrijven beseffen dan ook dat CO2-neutraliteit binnenkort een benchmark zal worden in het keuzegedrag van consumenten en overheden.”

CO2logic helpt bedrijven (deels) CO2-neutraal te worden. Daarvoor ontwikkelde het in 2007 een vierstappenplan. De eerste stap bestaat erin de huidige CO2-voetafdruk van het bedrijf te berekenen en beoordelen. Die berekening kan uitgevoerd worden voor het bedrijf an sich, producten, diensten, acties, evenementen … De berekening laat toe de CO2-gerelateerde opportuniteiten en risico’s objectief te definiëren. Zo krijgt het bedrijf een globaal overzicht van de verschillende impacten in CO2-equivalenten. In een volgende stap worden de meest dringende en meest interessante CO2-verminderingskansen gedefinieerd, waarna CO2logic het bedrijf begeleidt in de organisatie van diverse CO2-reducerende acties en financiering door derden.


CO2-neutraliteitslabel

Stap 3: wat momenteel niet gereduceerd kan worden, de zogenaamde CO2-restuitstoot, wordt gecompenseerd via de ondersteuning van gecertificeerde klimaatprojecten. Het is belangrijk hierbij op te merken dat alleen gecertificeerde klimaatprojecten voldoende waarborgen bieden voor een sterke klimaatstrategie. CO2logic staat op dat vlak gekend als dé Belgische expert. Communiceren over de genomen acties is de vierde en laatste stap. Bedrijven die een inspanning doen om hun klimaatimpact te verlagen, verdienen daar volgens CO2logic immers ook erkenning voor. CO2logic ondersteunt de bedrijven dan ook in hun interne en externe communicatie gericht aan alle stakeholders. Het voltooien van het vierstappenplan leidt tot het internationaal erkende CO2-Neutral label.

De rest van dit artikel is voorbehouden voor abonnees. 

     

DUURZAAMHEID - Antoine Geerinckx (CO2logic):
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x