MILIEU - Hoe webshops hun leveringen duurzamer kunnen maken

13 november 2020

MILIEU - Hoe webshops hun leveringen duurzamer kunnen maken

De publieke opinie luidde lang dat online shoppen beter is voor het milieu dan met de auto fysiek naar de winkel te rijden. De laatste jaren wezen verschillende onderzoeken echter uit dat die stelling niet klopt en dat doet een nieuwe studie in het Amerikaanse tijdschrift Environmental Science & Technology nu opnieuw. De onderzoekers suggereren in hun conclusie twee manieren waarop online winkels hun bedrijfsmodel duurzamer kunnen maken: afstappen van express-leveringen en kopers niet langer de mogelijkheid bieden de gekochte artikelen gratis terug te sturen.

Beeld: Adobe Stock

In het rapport gaan onderzoekers de stelling dat online shoppen milieuvriendelijker is dan fysiek winkelen, na voor vaak gekochte artikelen als shampoo, tandpasta en toiletpapier. Hun conclusie is duidelijk: de artikelen zelf gaan halen in de winkel veroorzaakt minder uitstoot van broeikasgassen dan ze online bestellen en ze thuis te laten leveren.

De grootste reden daarvoor schuilt in de manier waarop mensen online shoppen. Hoewel veel mensen vaak online shoppen, kopen ze zelden veel artikelen in één keer bij dezelfde webshop. Wanneer mensen fysiek naar de winkel gaan, doen ze dat wel. Dat specifieke online koopgedrag, brengt enerzijds meer verpakkingsafval mee en anderzijds meer transport. Een eerder onderzoek wees in 2010 al uit dat het verzenden van pakketten niét tot meer uitstoot van broeikasgas leidt in vergelijking met fysiek winkelen als aan een van de volgende drie voorwaarden is voldaan: de online bestelling vervangt 3,5 ritten met de auto, er worden 25 producten of meer in één keer geleverd of het online winkelen bespaart de koper een rit van 50 kilometer naar de winkel.


Brick & click meest milieuvriendelijk

Het team achter de studie in Environmental Science & Technology focuste in zijn onderzoek op wat het zelf “de laatste mijl” noemt; bij fysiek shoppen de afstand tussen de winkel en de koper, bij online shoppen de afstand tussen het distributiecentrum en de klant. Ze vergeleken de CO2-voetfadruk van die laatste mijl voor de drie meest gebruikte winkelkanalen in het Verenigd Koninkrijk: fysieke winkels; ‘brick & clicks’, wanneer kopers online bestellen maar een fysieke winkel het artikel levert en echte webshops. De CO2-voetdruk was telkens de optelsom van de uitstoot gerelateerd aan het product zelf, de opslag ervan, de levering en de verpakking(sactiviteiten). Conclusie: aankopen via zuivere webshops hebben de hoogste totale CO2-voetfdruk per gekocht item. Die ligt aanzienlijk hoger dan die van aankopen in een fysieke winkel, maar de grote winnaar, de beste optie vanuit ecologisch standpunt, is eigenlijk online bestellen bij een brick & click-winkel. De onderzoekers maken wel een kanttekening: “dit patroon geldt voor landen waar mensen zich voornamelijk verplaatsen met de auto.”

De rest van dit artikel is voorbehouden voor abonnees.

MILIEU - Hoe webshops hun leveringen duurzamer kunnen maken
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x