MILIEU - Nieuw plantballetje van IKEA heeft voetafdruk die 25 keer lager ligt  dan die van de traditionele gehaktbal

22 september 2020

MILIEU - Nieuw plantballetje van IKEA heeft voetafdruk die 25 keer lager ligt dan die van de traditionele gehaktbal

André Schmidtgall, CEO van IKEA België, riep begin deze maand in een open brief de hele samenleving op werk te maken van een “groen herstel” om zo zowel de coronacrisis als de milieucrisis in één keer aan te pakken. De keten neemt het voortouw met enkele opvallende acties en doelstellingen. Eén van de meest opvallende nieuwigheden is het IKEA-plantballetje, dat een ecologische voetafdruk heeft van slechts 4% van die van de traditionele gehaktbal.

Er wacht ons een toekomst waarin we gedurfde maatregelen zullen moeten nemen om enerzijds het milieu en het klimaat te redden en anderzijds de economie nieuw leven in te blazen na de coronacrisis. IKEA wil daarin een belangrijke rol spelen. De ambitie is duidelijk: een circulaire onderneming worden die een positieve impact heeft op mens en planeet

De Zweedse meubelketen investeert daarom in totaal zo’n 3,8 miljard euro in duurzaamheid. IKEA wil in de komende periode het gebruik van fossiele brandstoffen terugbrengen naar nul. Het bezit momenteel 546 windturbines in veertien landen, twee zonneboerderijen met 1,5 miljoen zonnepanelen en meer dan 920.000 zonnepanelen op daken van IKEA-winkels en -magazijnen. Extra investeringen op vlak van energie moeten ertoe leiden dat uiteindelijk evenveel hernieuwbare energie wordt opgewekt als verbruikt. Daarnaast streeft IKEA naar 100% elektrische thuisbezorging in 2025 en het bedrijf wil in 2030 volledig klimaatpositief zijn, wat wil zeggen dat alleen nog hernieuwbare en gerecycleerde materialen gebruikt zullen worden in de producten en de uitstoot van broeikasgassen zo gemiddeld 70% zal verminderen per product. Sinds 2015 al is alle katoen afkomstig uit duurzame bronnen en dit jaar moet ook al het hout in IKEA’s producten 100% FSC-gecertificeerd of gerecycleerd zijn. De komende maanden investeert IKEA wereldwijd ook meer dan 600 miljoen euro extra in innovatieve bedrijven en schone oplossingen om zo bij te dragen aan een CO2-vrije economie.


Groene bollen

IKEA wil ook zijn klanten aanzetten om duurzamer te gaan leven. Een groene bol op meer dan 4.000 artikelen in het assortiment geeft aan dat het om een duurzaam (geproduceerd) product gaat. Via de website www.ikea.be/allebeetjeshelpen en de IKEA Better Living-app wil de winkelketen mensen dan weer inspireren om meer duurzame gewoontes te integreren in hun dagelijkse leven. Enkele voorbeelden: om mensen enkel nog ledverlichting te laten gebruiken biedt IKEA sinds 2016 geen andere lampen meer aan. Uiteraard worden ook de IKEA-winkels enkel met led verlicht. Ook inductiekookplaten en energiebesparende kranen en douchekoppen worden belicht op de website.


“Alle 7 broeikasgassen in rekening gebracht”

Met het gloednieuwe IKEA-plantballetje dat smaakt als een gehaktbal maar gemaakt is van typische Zweedse ingrediënten zoals erwteneiwit, haver, aardappel, appel en ui en volgens de keten een ecologische voetafdruk heeft van slecht 4% van die van de traditionele gehaktbal, draagt IKEA bij aan de ambitie om meer plantaardige voeding toe te voegen aan het aanbod. Een opvallend laag percentage, dat om verheldering vraagt.

De rest van dit artikel is voorbehouden voor abonnees.

MILIEU - Nieuw plantballetje van IKEA heeft voetafdruk die 25 keer lager ligt  dan die van de traditionele gehaktbal
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x