MOBILITEIT - Effect autovrije zondag op verschillende verkeersmodi voor het eerst kwantificeerbaar gemeten in Leuven

1 oktober 2020

MOBILITEIT - Effect autovrije zondag op verschillende verkeersmodi voor het eerst kwantificeerbaar gemeten in Leuven

Tijdens autovrije zondag op 27 september 2020 werd in Leuven vastgesteld dat er ondanks de weersomstandigheden significant meer werd gestapt en gefietst. Een logisch gevolg van het afsluiten van de binnenstad, maar het is de allereerste keer dat dit ook middels objectieve metingen werd vastgesteld.

Verantwoordelijk voor de meting: een selectie van een tiental actieve Telramen. Dat zijn volautomatische verkeerstellers die bij burgers thuis ophangen. Om het effect van de voorbije autovrije zondag te kunnen berekenen, werden de data van de tien actieve Telramen in de Leuvense binnenstad van de vier voorbije zondagen met elkaar vergeleken (zie grafiek). Daaruit blijkt dat er op autovrije zondag 35 tot 40% meer fietsers waren dan op een vergelijkbare zondag. Het aantal auto’s lag drie keer lager.

De Telramen staan allen gepositioneerd in het hart van de stad op belangrijke doorgangsassen of verbindingsstraten en maken deel uit van het netwerk dat wordt uitgerold in het kader van het Europese project WeCount. Meer specifiek gaat het om telramen in de Kapucijnevoer, de Naamsestraat, de Maria Theresiastraat, de Brusselsestraat, de Ridderstraat, de Vital Decosterstraat, de Burchtstraat, de Prosper Pouletlaan, de Dekenstraat en de Redingenstraat.

MOBILITEIT - Effect autovrije zondag op verschillende verkeersmodi voor het eerst kwantificeerbaar gemeten in Leuven
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x