MOBILITEIT – Groepsaankoop elektrische auto's ook interessant voor bedrijven

23 januari 2019

Met meer dan 33.000 elektrische wagens, wint elektrische mobiliteit terrein in ons land. Desondanks kunnen we in België nog niet echt trots zijn. In december 2018 bedroeg hun aandeel in het totale wagenpark slechts 1,94 procent. De Vlaamse overheid wil hier iets aan doen en lanceerde daarom de campagne ‘Van Euh? Naar Aha!’ Hoewel de campagne vooral gericht is op particulieren, kan de aankoop van een elektrische wagen ook interessant zijn voor bedrijven.

 Van Euh? Naar Aha!

Wanneer we in België de vooropgestelde klimaatdoelstellingen willen halen en de luchtkwaliteit willen verbeteren, is er een drastische vergroening van de mobiliteit nodig. Die vergroening kan onder andere bewerkstelligd worden door een toenemend aandeel van volledig elektrische wagens. De Vlaamse overheid lanceerde daarom in samenwerking met minister van Energie Lydia Peeters recent de campagne ‘Van Euh? Naar Aha!’ om mensen beter te informeren. In het kader van die campagne wordt nu ook een groepsaankoop opgezet om mensen te overtuigen echt de overstap te maken naar elektrisch rijden. Geïnteresseerden kunnen kiezen uit  4 modellen elektrische wagens en laadinfrastructuur.

Groepsaankoop Elektrische wagens

“Een groepsaankoop heeft als voornaam voordeel dat er gunstigere prijsvoorwaarden bekomen kunnen worden bij de verkopers. Bovendien creëert een groepsaankoop extra zichtbaarheid en helpt ze de nieuwere technologie bekend te maken bij het bredere publiek", aldus minister Peeters.

De groepsaankoop in het kader van de campagne ‘Van Euh? Naar Aha!’ wordt georganiseerd door Bobex.be onder de naam ‘Samen Elektrisch’.  “Na een selectieronde werd een aanbod van vier modellen geselecteerd: Nissan Leaf, Hyundai KONA, Peugeot iON en Renault ZOE. Geïnteresseerden kunnen kiezen voor een testrit met een of meerdere voertuigen naar keuze. Naast het aanbod van deze vier wagens is er in de groepsaankoop trouwens ook laadinfrastructuur opgenomen.”

Voordelen voor bedrijven

Hoewel iedereen in principe kan deelnemen aan de groepsaankoop – zowel particulieren als bedrijven – is de zero-emissie premie van de Vlaamse overheid niet van toepassing op vennootschappen. Eenmanszaken kunnen net als particulieren, vzw’s en autodeelbedrijven wel beroep doen op de premie. Bijkomend kunnen eenmanszaken net zoals vennootschappen een volledig elektrische wagen ook voor 120% inbrengen in hun personenbelasting. Deze aftrek is voor eenmanszaken definitief, voor vennootschappen wordt 20% op een reserverekening geplaatst en dus in de toekomst nog wel belast bij de vereffening van de vennootschap. Belangrijk om te vermelden is ook dat deze fiscale aftrek vanaf 2020 zakt naar 100%. Het is dus belangrijk dat de wagen nog in 2019 aangekocht wordt.

Naast een fiscale aftrekbaarheid, betalen bedrijven net als particulieren ook geen belasting op inverkeersstelling (BIV) op elektrische wagens en bovendien geldt er in het Vlaamse gewest voor bedrijven ook nog een vrijstelling van verkeersbelasting op elektrische wagens. Is uw bedrijf gevestigd in een ander dan het Vlaamse Gewest, dan betaald u een minimumbijdrage van 77,35 euro.

Sceptisch over de voor- of nadelen van elektrisch rijden? Hoofdredactrice van Ecotips Hilde gaat sinds juni 2018 als Testrijder door het leven. In het kader hiervan legden we aan de partners van het project enkele pittige stellingen voor rond elektrisch rijden. Je vindt het artikel hier terug. 

Aankoop laadpaal

Naast wagens, kan via de groepsaankoop ook een laadpaal aangekocht worden. Het gaat om de EVBox laadpaal die aangeboden wordt voor 1.511 euro (incl. btw). De voordelen van een laadpaal zijn dat deze tot 8x sneller oplaadt dan een gewoon stopcontact. De laadpaal is compatibel met alle elektrische auto’s. Zo’n laadpaal is dus interessant indien u in het bezit bent van een of meerdere elektrische wagens. Bovendien kan u een laadpaal eventueel ook ter beschikking stellen aan het grote publiek.

Tot slot doet een laadpaal vaak meer dan enkel je wagen van energie voorzien (denk aan het herkennen van laadpasjes, meldingen versturen, automatisch afstemmen van de laadsnelheid op het actuele elektriciteitsverbruik in je gebouw, …) en zijn ze ook een kei in het verzamelen van data waar een bedrijf veel uit kan leren.

Is de aankoop van een laadpaal toch nog te duur? Wij spraken in het najaar van 2018 met Senne Potters van ChargePro. Zij bieden laadpalen aan in leasingvorm én ontwikkelden de AdPower laadpaal: een strak vormgegeven laadpunt met een groot LED-scherm voor reclame, die volledig gratis is! Als abonnee op Ecotips Magazine vind je het volledige artikel terug op onze abonnee pagina. Nog geen abonnement? Schrijf je nu in

Bronnen: persdienst Lydia Peeters | Samenelektrisch.be | egear.be | ChargePro
Tekst: Silke Nuyens
Foto’s: Wikipedia | Vlaamse overheid

MOBILITEIT – Groepsaankoop elektrische auto's ook interessant voor bedrijven

Meer items

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x